Los naszych własnych dzieci,każdego dziecka bez wyjątku, jest ściśle i nierozerwalnie spleciony z losem wszystkich dzieci. Pomyślność naszym dzieciom możemy zapewnić jedynie wówczas, gdy zapewnimy pomyślność cudzym dzieciom. Ale troska o cudze dzieci nie wynika jedynie ze względów praktycznych - troska ta jest po prostu słuszna. Lilian G. Katz Talks with Teachers of Young Children 1994
sobota, 11 czerwca 2011
Marek Grechuta i Gama: "Zostawcie nam"

  Toć mamy dzisiaj tak niewiele lat.
I tak niewiele wiemy o tym świecie.
To już kochamy ten cudowny świat
I wiemy to czego wy już nie wiecie.
Chociaż nie znamy się na wielu sprawach,
Chociaż nie wiemy skąd się bierze kwiat,
To znamy się na wesołych zabawach,
Tych, których wy nie znacie już od lat.

 

Zostawcie nam czysty kawałek świata.
Zostawcie nam strumyka czysty bieg.
Zostawcie nam lasy, ogrody w kwiatach,
Czyste powietrze, zimą czysty śnieg.
Zostawcie nam czysty kawałek plaży.
Zostawcie morza czystość pośród fal.
Pozwólcie nam o życiu pięknie marzyć.
 Gdy niema marzeń, w duszy rośnie żal. 

Wy dzisiaj macie tyle różnych spraw,
I planujecie wiele nowych cudów.
A dla nas cudem jest zieloność traw,
Choć na nią spada chmura pyłu, brudu.
Wiemy, że życie dzisiaj jest bogate,
Wspaniałe sprzęty czynią z życia raj.
Lecz nie zastąpisz żadnym aparatem
Zapachu wiosny, kiedy kwitnie maj.

Zostawcie nam czysty kawałek świata.
Zostawcie nam strumyka czysty bieg.
Zostawcie nam lasy, ogrody w kwiatach,
Czyste powietrze, zimą czysty śnieg.
Zostawcie nam czysty kawałek plaży.
Zostawcie morza czystość pośród fal.
Pozwólcie nam o życiu pięknie marzyć.
 Gdy niema marzeń, w duszy rośnie żal. 

Wiemy, że dbacie o nas tak troskliwie.
Że kupujecie nam zabawek stosy.
Kto z was pamięta, jakże niecierpliwie
Czeka się kiedy znów zakwitną kłosy.
Świat jest wspaniałym darem od prawieków,
I nie zastąpi go komputer żaden.
Więc nie zapomnij, dorosły człowieku,
 Pozwolić nam iść jego darów śladem. 



Zostawcie nam czysty kawałek ....

 

sobota, 09 stycznia 2010
Kocham Mamę i Tatę po równo

„Rodzina daje poczucie bezpieczeństwa i stabilności, które są niezwykle istotne dla rozwoju emocjonalnego dziecka. Życie w cieniu konfliktu rodziców jest dla dziecka jednym z najbardziej traumatycznych przeżyć. Tym bardziej potrzebny jest mu wówczas kontakt z obojgiem rodziców.”

Marek Michalak, Rzecznik Praw Dziecka

źródło:http://www.rodzina.sos.pl/

niedziela, 25 października 2009
Marzycielska Poczta. Dobro czynimy listami.

Każdy z nas wie jak wiele znaczą słowa, 
Jak bardzo są nam potrzebne słowa, otuchy wsparcia, słowa życzliwości kiedy jest nam cięzko, kiedy świat wydaje sie niesprawiedliwy, kiedy życie jest walką, 
walka o lepsze jutro, o większy uśmiech o więcej zdrowia itd. 
Każdy z nas w jakiś sposób walczy,
są to walki mniejsze i większe, 
jedna z najcięższych walk, jest walka z chorobą i najcięższa jest chyba ona dla dzieci, które swoje beztroskie dziecinstwo muszą poswięcić na walkę. 
Możesz im uprzyjemnić tą ciężką i często długą walkę.


To nie wiele kosztuje, wystarczy że do nich napiszesz list, czy wyślesz kartkę......

Uczucie, że są na świecie ludzie, którzy dodaja nam otuchy, wspacie, którzy wierzą w nasze zwycięstwo to bardzo wiele, dla tych małych istot.

Dzieki internetowej akcji;

''Napisz list do chorego dziecka'',




możesz wywołać uśmiech na małej twarzy. 

Nie bądź obojetny, te małe dzielne dzieci, czekaja na Twój list!

To ilu dzieciom wyślesz kartki zależy tylko od Ciebie. Już jedna kartka jest na wagę złota i jest Twoją wielką zasługą!


Szczegóły akcji na stronie 

''Marzycielska poczta''

poniedziałek, 17 sierpnia 2009
Powiedz STOP pzremocy wobec dzieci!


Wyślij SMS o treści DZIECI na nr 72015
Koszt 2 PLN + VAT (2,44 PLN)
Wysyłając SMS wspierasz działania pomocowe Fundacji Dzieci Niczyje, prowadzone na rzecz dzieci - ofiar przemocy i wykorzystywania seksualnego.
Całkowity dochód z akcji przekazywany jest Fundacji Dzieci Niczyje 
(operatorzy zrzekli się swojej prowizji).

środa, 24 czerwca 2009
CZYM DZIECKO ŻYJE TEGO SIĘ NAUCZY

Jeśli dziecko żyje w atmosferze akceptacji i przyjaźni, 
uczy się tego, jak znaleźć miłość w świecie.

Jeśli dziecko żyje w atmosferze aprobaty, 
uczy się lubić siebie.

Jeśli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa,
uczy się ufności.

Jeśli dziecko żyje w atmosferze uczciwości,
uczy się sprawiedliwości.

Jeśli dziecko jest akceptowane i chwalone, 
uczy się doceniać innych.

Jeśli dziecko żyje w atmosferze zachęty,
uczy się ufności.

Jeśli dziecko żyje w atmosferze tolerancji,
uczy się bycia cierpliwym.

Jeśli dziecko jest zawstydzane,
uczy się poczucia winy.

Jeśli dziecko musi znosić kpiny,
uczy się nieśmiałości.

Jeśli dziecko doświadcza wrogości,
uczy się walczyć.

Jeśli dziecko żyje w atmosferze krytyki,
uczy się potępiać.

Jeśli dziecku brak emocjonalnego kontaktu z rodzicami,
uczy się samotności i obojętności.

Jeśli dziecku brak ciepła i miłości rodziców,
uczy się chłodu i obojętności wobec innych ludzi.


Autor - nieznany, Los Angeles 1991 rok

wtorek, 23 czerwca 2009
Sposoby okazywania miłości dzieciom

Zauważaj je
Uśmiechaj się do nich
Słuchaj co mówią
Nazywaj je tak jak lubią
Pamiętaj o ich urodzinach
Pytaj co u nich słychac
Patrz w oczy, gdy z nimi rozmawiasz
Słuchaj gdy mówią
Baw się z nimi
Czytaj im na głos
Śmiej się razem z nimi
Bądź miły
Mów jak najczęsciej "tak"
Zapewniaj, że mają prawo czuc to co czują
Określaj granice gwarantujące im bezpieczeństwo
Bądź uczciwy
Bądź soba
Wysłuchaj ich opowieści
Przytulaj je
Zapominaj czasem o swoich zmartwieniach i bądź z nimi
Zauważaj róźnice w ich zachowaniu
Dawaj im wybór gdy proszą o radę
Spędzaj razem z nimi czas poza domem
Sprawiaj im niespodzianki
Zostawaj z nimi gdy się czegoś boją
Zapraszaj je czasem na lody
Mów jak się zachowac, gdy żle postępują
Nakarm je gdy są głodne
Ciesz się ich odkryciami
Podzielaj ich zachwyt
Wysyłaj do nich kartki i listy
Idź za nimi gdy chcą prowadzic
Dostrzegaj ich nieobecnośc
dzwoń do nich by usłyszec ich głos
Chowaj im drobne upominki żeby znajdowały i popisy
Zostawiaj im własną przestrzeń
Pomagaj kolekcjonowac im ich ulubione skarby
Rozmawiaj o ich snach i marzeniach
Śmiej się z ich żartów
Bądź odpręzony
Klękaj, kucja, przysiadaj tak, aby miec oczy na ich poziomie Odpowiadaj na ich pytania
Mów jakimi wspaniałymi są dziecmi
Pielęgnuj wspólne zwyczaje
ucz się tego czego one się uczą
Używaj więcej słuchu niż mowy
Bądź do ich dyspozycji
Chodź na ich występy, mecze i popisy
Znajduj wspólne tematy
trzymaj je za rękę na spacerach
Przepraszaj, gdy zrobisz błąd
Słuchaj z nimi ich ulubionej muzyki
Dotrzymuj złożonych obietnic
Machaj ręką i uśmiechaj się przy rozstaniach
Dekoruj mieszkanie ich rysunkami
Dziękuj im
Podkreślaj to co w nich lubisz
Zostawiaj im wycinki gazet z tym co ich interesuje
Mów im komplementy
Dostrzegaj gdy cos robią dobrze
Zachęcaj do zabaw w których nie ma rywalizacji
Poświęcaj im dużo uwagi
Pytaj je o zdanie
Poznawaj je ze swoimi przyjaciółmi
Pozwalaj im samodzielnie rozwiązywac ich problemy
chciej poznac ich znajomych
chciej poznac ich rodziców
Pozwalaj powiedziec co czują
Pozwól im osiąnąc ważną dla nich umiejętnośc
Pozwól im zachowywa się tak jak na dziecko przystało
Chwal więcej krytykuj mnie
Bądź konsekwentym
Przyznawaj się do popełnionych błędów
Opiekuj się nimi
Troszcz się o nie
Proś je o pomoc
Wspieraj je
Obserwuj je jak dorastają
Z miejsca mów co cię niepokoi w ich zachowaniu
Włączaj je do zbiorowych rozmów
Szanuj je
Przychodź często do ich szkoły
Zdobywaj się na wyrozumiałośc gdy mają trudny dzien
Czasem powygłupiaj się razem z nimi
Miej dla nich czas
Zachęcaj je do twórczych zajęc
Akceptuj je takimi jakie są
bądź ich obrońcą
uznawaj ich za indywidualnośc
Rozmawiaj z nimi szczerze
ufaj im
Zachęcaj je do pomagania innym
Rób z nimi to colubią robic
Podejmuj dotyczące je decyzje razem z nimi
Odwiedzaj je gdy są chore
Pomagaj im uczyc się na własnych błedach
Zabieraj je w ciekawe miejsca
Opowiadaj im o swoich marzeniach
Świętuj z nim sukcesy

poniedziałek, 16 lutego 2009
O prawach dziecka
O prawach dziecka
Marcin Brykczyński

Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym
Że dziecko to także człowiek
Tyle że jest mały.
Dlatego ludzie uczeni
Którym za to należą się brawa
Chcąc wielu dzieci los odmienić
Stworzyli dla was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
próbujcie dobrze zapamiętać:
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się w wiersze poukładały Prawa dla dzieci na całym świecie
Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej jak umiecie.
czwartek, 12 lutego 2009
SzanuJ mnie... Żebym szanowaŁa innYch...
WybaCzaJ... Żebym umiaŁa wyBaczać...
SŁuchaJ... Żebym umiaŁa sŁuchać...
Nie biJ... Żebym nie biŁa...
Nie poniżaJ... Żebym nie poniżaŁa...
RozmawiaJ ze mną... Żebym umiaŁa rozmawiaĆ...
Nie wyśmieWaJ...
Nie obRażaJ...
Nie LekcewaŻ...
KochaJ mnie żebym umiaŁa kochać..
Uczę się żyCia od Ciebie...


środa, 28 stycznia 2009
Akcja "Gazety": Nie pozwól bić dzieci

 Mają kilka lat albo miesięcy. Są bite, gdy płaczą, proszą o jedzenie albo po prostu przeszkadzają opiekunom. O ich tragediach dowiadujemy się dopiero, gdy giną. Możemy uratować te dzieci.

Trzyipółletniego Bartka matka przyniosła do izby przyjęć szpitala w Kamiennej Górze. Już nie żył. Lekarz określił ciało chłopca jako zmasakrowane: mnóstwo krwiaków, siniaków i złamań. Był katowany przez kilka dni tak mocno, że doszło do wewnętrznych wylewów krwi i obrażeń narządów wewnętrznych, w tym do ciężkiego uszkodzenia mózgu.

Oskar miał cztery lata, gdy zginął w Piotrkowie Trybunalskim. Śmierć spowodował uraz brzucha połączony z oderwaniem fragmentów obu nerek i wstrząs pourazowy. Miał też obrażenia tułowia i twarzy, rany cięte, poparzenia, wybite zęby i złamaną rękę. Matka i jej konkubent znęcali się nad chłopczykiem przez wiele miesięcy - bili pięściami, pogrzebaczem, kopali, popychali na rozgrzany piec i głodzili. Matka tłumaczyła się, iż biła Oskara za to, że za dużo zjadł, pyskował i był niegrzeczny.


Dziewięciomiesięczny Piotruś z Aleksandrowa Łódzkiego zginął, bo przeszkadzał ojcu pić. Mężczyzna bił syna po całym ciele - chłopczyk miał liczne sińce na głowie, brzuszku i plecach. Doznał też obrzęku mózgu, miał połamane żebra i pękniętą wątrobę. Obrażenia były tak rozległe, że trudno było określić bezpośrednią przyczynę zgonu. Wcześniej chłopczyk również był bity pięścią w twarz, kopany. Matka nie zgłaszała tego policji - liczyła, że ojciec dziecka się zmieni.

Oliwier z Choszczna w Zachodniopomorskiem przeżył zaledwie pięć miesięcy. Do szpitala trafił z pękniętą czaszką i krwiakiem mózgu. Wcześniej miał złamane żebra z obu stron oraz pęknięcia kości łokciowej i piszczelowej. 24-letni ojciec bronił się, że syn spadł z kanapy, kiedy on wyszedł na chwilę do łazienki. Lekarze nie mieli wątpliwości: Oliwier był maltretowany.

To tylko kilka najgłośniejszych i najtragiczniejszych w ostatnich miesiącach przypadków przemocy wobec dzieci. Niemniej przerażające są też statystyki. Według stowarzyszenia Damy Radę co 17 godzin do szpitala trafia dziecko pobite przez rodziców lub opiekunów. Z badań OBOP wynika, że co trzeci Polak był lub jest nadal ofiarą przemocy rodzinnej. W wielu rodzinach nie dochodzi do tak drastycznych pobić, ale normą jest kara bicia nawet za drobne przewinienia.

Te dzieci nie poproszą o pomoc. Często dają sobie wmówić, że zasłużyły na swój los lub są zastraszone. Ich krzyk słyszą jednak sąsiedzi - oni mogą pomóc. Wystarczy, że zadzwonią pod numer 071 340 44 90, który komenda miejska policji udostępniła specjalnie do zgłaszania przypadków przemocy wobec dzieci. Można też dzwonić na 997 i 112. Policjanci obiecują, że sprawdzą wszystkie zgłoszenia dotyczące przemocy wobec dzieci. Nawet anonimowe.

- Będziemy reagować na każdy

sygnał i mamy nadzieję,

 że będzie

więcej telefonów od ludzi,

 którzy widzą,

 że dzieciom dzieje się

krzywda

- mówi podinspektor Robert

Wodejko,

 komendant miejski policji

we Wrocławiu.

- Po ostatnich

tragicznych wydarzeniach,

 takich jak

 to w Kamiennej Górze,

 poleciłem

uczulić dyżurnych na sprawy

związane z przemocą wobec

dzieci.

żrógłó;gazeta.pl

wtorek, 27 stycznia 2009
APEL TWOJEGO DZIECKA

 

APEL TWOJEGO DZIECKA

NIE psuj mnie dając mi wszystko, o co cię poproszę. Niektórymi prośbami jedynie wystawiam cię na próbę.

NIE obawiaj się postępować wobec mnie twardo i zdecydowanie. Ja to wolę, bo to daje mi poczucie bezpieczeństwa.

NIE pozwól mi ukształtować złych nawyków. Ufam, że pomożesz mi je wykryć w zarodku.

NIE rób tak, abym czuł się mniejszy niż jestem. To jedynie sprawia, że postępuję głupio, aby wydać się większym.

NIE karć mnie w obecności innych. Najbardziej pomaga mi, gdy mówisz do mnie spokojnie i dyskretnie.

NIE ochraniaj mnie przed konsekwencjami. Potrzebne mi są również doświadczenia bolesne.

NIE rób tak bym swoje pomyłki uważał za grzechy. To zaburza moje poczucie wartości.

NIE przejmuj się zbytnio, gdy mówię „Nienawidzę cię”. To nie ciebie nienawidzę, ale twojej władzy, która mnie niszczy.

NIE przejmuj się zbytnio moimi małymi dolegliwościami. One jednak przyciągają twoją uwagę, której potrzebuję.

NIE gderaj. Jak będziesz tak robił, to będę się bronił przez udawanie głuchego.

NIE dawaj mi pochopnych obietnic, bo czuję się bardzo zawiedziony, gdy ich nie dotrzymujesz.

NIE zapominaj, że nie potrafię wyrazić siebie tak dobrze jak bym chciał. Dlatego czasami mijam się z prawdą.

NIE przesadzaj, co do mojej uczciwości. To mnie krępuje i doprowadza do kłamania.

NIE zmieniaj swoich zasad postępowania ze względu na układy. To wywołuje we mnie zamęt i utratę wiary w ciebie.

NIE zbywaj mnie, gdy stawiam ci pytania. W przeciwnym razie przestanę cię pytać, a informacji poszukam gdzie indziej.

NIE mów mi, że mój strach i obawy są głupie, one są bardzo realne.

NIGDY nawet nie sugeruj, że jesteś doskonały i nieomylny. Przeżywam wielki wstrząs, gdy widzę, że taki nie jesteś.

NIGDY nawet nie myśl, że usprawiedliwianie się przede mną jest poniżej twojej godności. Uczciwe usprawiedliwienie się wzbudza we mnie wielką serdeczność w stosunku do ciebie.

NIE zapominaj, że lubię eksperymentować. Nie zabraniaj mi tego, bo bez eksperymentowania nie mogę się rozwijać.

NIE zapominaj, jak szybko dorastam. Pewnie trudno jest ci dotrzymać mi kroku - ale proszę cię - zapominaj jak spostaraj się.

(tekst anonimowy - USA 1985, wydany w Katedrze Psychologii rozwojowej KUL. "Zagadnienia Wychowawcze a Zdrowie Psychiczne" 1988, nr 1, s.100)

Apel do pobrania na stronie http://www.dobryrodzic.pl/apel/

Popieram Internet Bez Chamstwa


E-mail :
renatapardo@gazeta.pl